Lok i Malmö C – och på Cst (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Thursday, February 27, 2020, 01:23 (1518 dagar sedan) @ Arne

Sådana modeller fanns på några ställen, bl a också på Göteborg C. Men där var det ett ånglok litt Gb (G5), som visade hela sin mekanik i rörelse. Var det inte så, att dessa modeller (1:10) tillverkades vid hvst i Örebro som elevarbeten? Jag vill tro att de sedan hamnade i Järvägsmusei modellhall i Stockholm, och sedan måste de rimligen finnas i Gävle.
Låt höra mera!
Sven B


I mitten på 50-talet så fanns det sådana här lokmodeller i skala 1:10 på dåvarande Järnvägsmuseum på Torsgatan 19 i Stockholm. Det fanns ett antal lok men jag kommer inte ihåg hur många. Det fanns även ett antal passboggivagner i samma skala. De här olika modellerna följde senare med till SJVM i Gävle.

Under en period visades också ett antal av dess modellok i skala 1:10 i en lokal i södra delen av Cst. Jag tror att det är där McDonalds numera håller till på Centralstationen. Kan någon påminna sig vilka år de här modellerna ställdes ut på Stockholm C?

Det är en fantastisk samling som numera finns i Gävle, då och kan någon vara utlånad dock.
Den finns beskriven i boken ”Tåg i tiondel”. Den äldsta modellen SJ-1 Westergöthland dock i skala 1:8 .
Dom är ytterst noggrant och detaljerat tillverkade, man har räknat på att det skulle kosta upp mot 10miljoner att tilverka något av de mer komplicerade som t.ex Gb-loket . Gd Granholm lär ha häpnat över kostnaderna och utfärdade förbud mot att beställa fler (men de som var på gång fick färdigställas) I mer modern tid har dock fler modeller kompletterat samlingarna men dom är inte fullt lika detaljerade.
Och ja det var åren 1965-1970 som järnvägsmuseum hade modellhallen på Cst under ”hyllan”. Fullskalatågen visades i Tomteboda.


Hela tråden: