Allmän fråga om bromsberäkning (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström, Thursday, February 27, 2020, 17:08 (1512 dagar sedan) @ Sven Bårström

Ytterligare några funderingar:
Jag har använt ordet bromskraft i början av mitt inlägg. Det är nog ett fysikaliskt något vilseledande uttryck. Jag använde det för att markera summan av bromsblockens tryckkrafter på ett fordons hjul. Men den verkliga bromskraften måste anses vara dessa tryckkrafter multiplicerade med koefficienten för friktionen mellan blocken och hjulbanan. Denna kan i bästa fall (vid torra hjul mm) uppgå till uppåt 0,35, ungefär samma som dragkraftkoefficienten, som för t ex Da-loken anges till 18 ton/51 ton = 0,35. Allmänt sett är nog detta värde högt och sällan fullt användbart. Fukt mm sänker nog friktionen, för att inte tala om höstlöv på rälerna.
Persontågs- och godstågsbromsar utformas inte med större bromsblocktryckkrafter än vad som motsvarar denna koefficient. Snälltågsbromsar (R-/S-bromslägen) har däremot högre blocktryckkrafter vid höga hastigheter, vanligen över ca 60 km/h. Det beror på att man inte kan få lika hög friktion mellan block och hjul vid höga hastigheter, vilket då måste kompenseras med högre blocktryck. Om man bromsar ett R-/S-bromsat tåg med full kraft vid hög hastighet, kommer bromsblocktryckkraften vid 55-60 km/h att reduceras automatiskt till ungefär 100% av den statiska axellasten på de bromsade axlarna.
På de svenska personvagnarna fanns det s k bromstalet angivet på vagnssidan, t ex broms G 40 t, P 42 t, R 65 t.
G-bromsarna måste med hänsyn till de långa och olika sammansatta tågen ha en försiktigare ansättning under längre tid än P-bromsarna, vilket dels gav en liten skillnad i den angivna bromsblocktryckkraften, dels lägre tillåten hastighet för G- än P-bromsade tåg med samma bromstal.
Bromsföreskrifterna har utvecklats hela tiden. Förutom de äldre stegen som är nämnda i denna tråd, har vi också ha ta hänsyn till hastighetshöjningen för loktåg till 160 km/h, till snabbtågens bromskrav och till att man kompletterat fordonens friktionsbromsar (ofta i form av skivbromsar) med elektriska nödbromsslädar i vissa motorvagnståg. Men ett problem kvarstår: Friktionskoefficienten mellan hjul och räler blir aldrig större ön ca 0,35.


Hela tråden: