Ånglok fast på hjul! (Järnväg allmänt)

av Björn Arvidsson, Saturday, February 29, 2020, 09:47 (1508 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Det är skönt att se att inte ens på Facebook, när man väljer ut kommentatorer som inte har någon som helst erfarenhet inom ämnesområdet, blir det något större stöd för att en enskild privatsamling som Rubens skall få ta över ett helt lands vägbaserade ånghistoria!

Under åren har det varit åtskilliga argumentationer för att begränsa antalet museijärnvägsföreningar till en, men idag finns det nog ingen inom museijärnvägssfären som tycker att det hade varit speciellt bra om ÖSlJ hade varit landets absolut enda museijärnvägsförening.

Monopol är i det långa loppet aldrig en bra väg framåt. Tack och lov har vi ingen begränsning för privata ångbåtsägare, och vi har ett stort antal museijärnvägar, men det som verkligen hade behövts i "landet Bosse bildoktor" var ett stort antal ägare av ångdrivna landsvägsfordon!

Då hade vi kunnat ha en lokal marknad för dom tjänster som museijärnvägsföreningar och ångbåtsägare nu är tvungna att köpa upp från utlandet.

Det där med att det varit åtskilliga argumentationer under åren att begränsa museijärnvägsföreningarna till en. Det är väll en väldig överdrift i vart fall de senaste 35 åren har ju inte det varit uppe.
Det var väll mer i slutet på 1950-talet och början på 1960-talet när SJK drog igång ÖSlJ och inte va speciellt intresserade av att stötta andra projekt och de tyckte att det räckte gott med den banan.


Hela tråden: