Smalspåriga personvagnar: NVHJ (del 2) (Järnväg allmänt)

av arjesko, Saturday, February 29, 2020, 14:11 (1489 dagar sedan) @ Johan O

Hittade en NVHJ Vagnrevisionsjournal 1932-1940 på Hjulmarknaden för en massa år sedan och som nu kommit fram.
Enkel med kolumner för varje år och underkolumner med månader där datum skrevs in för händelser. Inget om vad som gjordes utan just bara ett datum.

Senaste revision före omnumreringen 1932 står med men det finns väl förstås inga äldre uppgifter att koppla dem emot annars hade det varit en väg att matcha.
Det finns dock några noteringar som rör de äldre vagnarna som fanns kvar vid omnumreringen som kan vara värdefulla.

Tillsammans med Vagnrevisionsjournalen låg en vagnförteckning från 1947.11.01 och även den innehåller noteringar som ger några tidsbestämningar för peronvagnarna. Här finns också de äldre godsvagnsnumren (ASJL E/S, HWJ och WÅB) angivna för NNs/NNr/Lrg, även de som omumrerats flera gånger och av någon anledning Rm-vagnarna men inte för några andra godsvagnar.

Ett problem kan vara att man kan ha placerat texten i kolumner där det fanns plats och kanske inte nödvändigtvis vid verklig tidpunkt.
Till exempel så står C 41-48 (utom 47) och CD 81 och 82 står alla med ”kasserad” i kolumnen för 1933 utan datum. Texten börjar i juli 1933. ”Såld” står i okt 1934 och köpares namn i 1935. Ger dock ett hum om period och det är några år tidigare än vad Johan antagit.


BC3 32 ”kasserad” ”1935” ”Korg i Jy” 1935.12.12, underredet till DF 93. Blyertsnot såld sep 1936 så korgen kan ha varit uppställd av järnvägen första tiden. Finns det kassaböcker att spåra försäljningarna i?

Bx/C10 39 är byggd på NN S11

Sista revisionerna av de flesta gamla C-vagnarna sker kring årsskiftet 1932/33 som en sista smörjelse.
C 41 rev 1927.08.18 och 1932.04.18 ”kasserad” 1933, ”Överum”, vilket bör vara korgen eftersom underredet anges som rivet 1938.11.28
C 42 rev 1928.09.10 och 1932.01.08 ”kasserad” 1933, såld Skoghallsverken 1934.02.02
C 43 rev 1927.08.19 och 1932.01.19 ”kasserad” 1933, ”Verkebäcks hamn” ev hela vagnen eftersom inget nämns om underrredet.
C 44 rev 1929.03.18 och 1932.01.18 ”kasserad” 1933, såld B Holm, Vk
C 45 rev 1930.12.18 ”kasserad” 1933, så banarb Lindgren, Jy. Skulle ju kunna vara den okända vagnen i Jenny.
C 46 rev 1927.06.02 och 1932.01.02 ”kasserad” 1933, såld J Segerstedt
C 47 rev 1930.12.18 och får även revision 1934 och 1939
C 48 rev 1928.05.15 och 1932.01.02 ”kasserad” 1933, ”Verkebäcks hamn” ev hela vagnen eftersom inget nämns om underrredet.

De gamla postvagnarna användes knappast särskilt mycket med tanke på att de inte hade fått revision på över 10 år när vagnskorgarna såldes 1935. Vagnarna är de enda med datum ifyllt med noteringen om försäljningen.
CD 81 sista rev 1922.01.03, korgen så H Almér, Vk 1935.10.19, underredet ”rivet” 1938.11.28
CD 82 sista rev 1923.03.22, korgen så H Almér, Vk 1935.10.08, underredet ”rivet” 1938.11.28
Så båda postvagnarna kan misstänkas ha hamnat på samma plats, inte mycket till hjälp där m a o.

DF 90 finns inte i vagnrevisionsjournalen utan serien anges till 91-93 med sista revison före 1932 enl:
91 rev 1931.07.29
92 rev 1931.04.17
93 rev 1931.08.07 och det är denna som anges som ombyggd till F4 161 (nedan)

F4 161 anges som ombyggd från DF 93 1936.07.20

BC 33 anges som omb till C 1943

BCo 1 anges som omb till Co 1943
BCo 3 omb-år anges ej, rev 1936, 1937 och 1940
BCo 4 står fortfarande som BCo 1947.11.01

//Jesper


Hela tråden: