Bo6 i snälltåg (Fordon: vagnar)

av Lennart Fransson, Sunday, March 01, 2020, 14:08 (1510 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Jag minns en sommardag 1981 när jag skulle byta tåg i Alvesta för att ta mig till Växjö. Jag stod och valde om jag skulle åka bekvämt i en B5 eller om jag skulle åka diggabelt i en B6. Jag kommer nu inte ihåg om det fanns fler vagnar i tåget eller vilken slutstation tåget hade. Jag har för mig att B5:an hade växlats över från tåget från Stockholm. Jag har aldrig, vare sig tidigare eller senare sett någon B6 i de trakterna, men någon annan som vistades mer regelbundet där kan kanske berätta något annat?

Mellan 1979 och 1984 åkte jag ofta tåg öster om Alvesta, och har sett B6 några få gånger. I synnerhet minns jag ett tåg mot Alvesta en fredagseftermiddag i samband med muck i Karlskrona. Där kändes det som om "allt" var inkopplat, och B6 ingick. Det tre-fyra sista vagnarna hamnade utanför plattform i Växjö. I övrigt var jag på den tiden ganska dålig på att se skillnad på alla dessa 30- och 40-talsvagnar som gick efter F och Du2 på denna bana, men vagnar med så avvikande utseende var ju inte svårt att lägga märke till (liksom AB8K, 60- och 80-talsvagnar).


Hela tråden: