YBo5p 799 -med flera och mera (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Granis, Monday, March 02, 2020, 17:59 (1509 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Som vanligt: Härligt! Det har säkert inte undgått någon som ”följt” mig på div forum (bl a detta) genom åren; jag gillar särskilt nummer på dylika ”landsvida” SJ-fordon. Som YBo-bussar och Z4p-lokomotorer, om man håller sig på smalspår. Och det brukar jag ju göra ;-)

Dels är det intressant att m h a bra referenslitteratur o dyl kunna följa hur dessa (ofta) flyttats runt i landet, av förklarliga skäl då på många ( =de flesta) järnvägar som nu är nedlagda och upprivna, och dels för att, tja; en del av dom trots allt (till skillnad från en hel del av de banor de trafikerat) är bevarade på museibanor runtom i landet.

Nu ska vi inte ta upp den frågan igen, men jag anser att även dessa fordon [b]i högsta grad[/b] har ett individuellt historiskt värde, även om en del (typ) hävdar att ”alla såg likadana ut överallt”. Därför är det kul att när man t ex tjänstgör på en YBo-buss på ULJ kunna upplysa resenärer om att ”denna rälsbuss gick i Östergötland under sina tidiga är; bl a i ett utfärdståg mellan Finspång och Lotorp”. Det handlar då om YBo5p 809. Folk =besökare ska inte underskattas utan upplysas. Det tycker dom är kul och intressant, om man liksom inte tränger sig på. Därmed har jag (återigen) sagt vad jag tycker om detta med ”föreningsmärkning” o dyl, även då i högsta grad på dessa fordon. Men just det; det skulle jag ju inte ta upp ;-) (igen)

Men just vad gäller här avbildad motorvagn; YBo5p 799, så verkar den -enligt ”Rälsbussboken” (SJK 92)- förblivit om inte Kalmarsmalspåren så Småland trogen under hela sin levnad. Efter 1968 bör den dock inte haft Kalmar som stationeringsort då de sista smalspårstågen därifrån (till Berga) då gått, men den hann i varje fall få det nya litterat YP i maj 1970 innan den slopades redan två månader senare! Skrotning skedde i Vislanda 1972. Detta om detta.


/ L G :-)


Hela tråden: