Lite om Vadstenas godstrafik (Fordon: lok)

av Anders Jansson, Friday, March 06, 2020, 21:06 (1511 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag råkade idag hitta en utredning gjord i anslutning till att Electrolux i Motala fick normalspårsanslutning. Därmed försvann en stor del av den smalspåriga godstrafiken väster om Linköping. SJ genomförde därför betydande förändringar. Den ordinarie vagnslasttrafiken på smalspår Norsholm-Linköping-Motala/Fågelsta upphörde. Dock behölls möjligheten att köra extratåg vid större transporter av bland annat vägsalt, socker och kakao från Norrköping. De båda senare till Gullberg för vidaretransport till Cloetta i Ljungsbro. Transporterna av gödning till Vadstena skulle flyttas över till normalspår och gå på överföringsvagn från Fågelsta.

I utredningen beskrivs trafikomfattningen för 1958. Merparten av Vadstenas vagnslasttrafik gick till/från stationer utanför östgötasmalspåren. Omfattningen var 861 ton avsänt och 2.331 ton mottaget gods. All denna trafik gick på överföringsvagnar och den omlades från november 1958 till att gå via Fågelsta som då fått ramp. Till/från stationer inom östgötasmalspåren avsändes 10 ton samt mottogs 1.879 ton varav hela 1.864 ton avsåg gods från Norrköping. De tre största posterna var gödning från Superfosfatfabriken i Norrköping med 1.258 ton, kol, koks och briketter från P Jansson i Norrköping med 522 ton samt tidningspapper från Holmens bruk i Norrköping med 59 ton. Superfosfatfabriken saknade smalspårsanslutning och SJ erlade forslingsbidrag för biltransport i Norrköping. Inte heller kolfirman hade normalspårsanslutning men där kompenserades saken genom att mottagaren fick använda smalspårsvagnarna som lager i Vadstena.


Hela tråden: