Vykort från Järnvägstationen Malmö (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Thursday, February 14, 2008, 22:43 (5887 dagar sedan) @ Thomas Tell

Uppgiften om panna 1237 förbryllar litet. Enligt andra uppgifter låg den fram till 1941-07 i Ke 716 som dock anges som skrotat 1935! Kan det möjligen vara så att 716 skrotades och pannan såldes (liksom pannan i 715 utbjöds till försäljning) till L&HJ så att 720 vid återkomsten hade panna 1237...
Varifrån kom panna 1801, var det nybyggd 1941-42 eller kom den med något övertagit lok? Eller är panna 1801 egentligen panna 1237 som fått nytt nummer vid återkomsten?
Fin bild på stora vändskivan, man ser manöverpulpeten t.h. och tekla på spår 2. Förlängningen av bakre förråd och buffertplanka syns tydligt. Troligt är att bilden är samtida med den andra bilden. Kan det vara så att loket kom till Nässjö efter besöket i Åhaga 1948 och sedan blev kvar till slutet, i så fall blir det ca 10 år i Nässjö. Skicket pekar möjligen på de tidigare åren.


Hela tråden: