Hot boxes (Fordon: lok)

av Richard Loe, Sunday, March 08, 2020, 12:24 (1503 dagar sedan) @ BD

Hur var det med lubrikatorsmörjning på engelska lokaxellager?

I Sverige använde SWB lubrikatorsmörjning i okänd omfattning av axellager. Mig bekant endast genom att SJ Mbr beordrade borttagning i och med ändring till undersmörjning av från SWB övertagna lok.

Det var väldigt ovanligt. Fram till ungefär 1960 så hade i princip alla brittiska lok hjullager med sk [i]Armstrong pattern oilers[/i]. Dessa smörjare bestod av en filtmatta monterad i en fjädrande stålram anpassad till hjullagrets utformning och placering. Filtmattan dränktes i olja som matades upp från botten av hjullagret (från det sk [i]underkeep[/i]) med med hjälp av flera veken. Själva smörjaren (ram, filtmatta, veken) behöver bara kontrolleras årligen, oljenivån behöver kontrolleras mer ofta och vid behov behöver man dränera vatten från botten av hjullagret. Detta tar inte särskilt länge, och vi som kört sådana lok har som vana att alltid kontrollera oljenivån när vi går runt loket vid början på dagen.

[i]Armstrong pattern oilers[/i] började fasas ut i slutet av 1950-talet och början på 1960-talet, eftersom de nya loken hade rullager som fungerade bättre med fettsmörjning.


Hela tråden: