VGJ 11 - skyltar (Fordon: lok)

av kurt g möller, sthlm, Wednesday, February 04, 2009, 12:09 (5557 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Visst sparade SJ nummerskyltarna då privatbanelok förstatligades? Med tanke på att förhållandevis många verkar ha överlevt måste det nästan ha varit så.

Nja, bara om Jvm särskilt bad om dom - vilket naturligtvis bara kunde gälla ett urval! Jag vet ingenting om "ommärkningsproceduren" i sin helhet, men man kan ju anta att själva skyltbytena gjordes i dom lokala lokstallen eller småverkstäderna i första hand! Månne det finns papper kvar som visar hur lokstn beställde nya nummerskyltar till "sina" lok från Cv Ör - inklusive en nummerschablon per lok, för buffertbalkarna...?

Sen var det ju inte ovanligt att lokmästarna tog några stycken och skruvade upp i trappan upp till lokex åssådär... Dessa skingrades sen vid ps-byten och ombyggnader.

Jag minns att Vislandagubbarna berättade hur Jvm tidigt hade skickat ner önskelistor på både nummer- och tillv.skyltar dom ville ha - inte så få EJ-lok gick ju till skrot oommärkta! Och en del av tillv.skyltarna kom ju s a s ner till Vs först efter några år... På denna punkt var det nog framför allt den lokkunnige och museivårdande Nils Ahlberg som hade agerat (antagligen redan fr o m sin tid som tc på KUJ).

Museets skyltförråd ute i Tomteboda (alltså icke renoverade skyltar, förutom dom som var uppsatta i gamla vagnhallen /i varierande skick/) var inte jättestort, på sin höjd ett par hundra nummer- och tillv.skyltar tillsammans! Jag har sett det - fick själv göra ett par bytesaffärer med fynd jag gjort (mest vagnsskyltar) mot ett par tillv.dubbletter som fanns där, bl a Hb 34 (SÖJ 1) och N&H 251 (HBJ 1), se TÅG 6-98 sid 31 o 33.

Men huvudparten skyltades säkert om lokalt. Detta förklarar ju oxå varför så pass många EJ-nummerskyltar plötsligt dyker upp nu, sextio-sjuttio år efteråt, när alla f d anställda, som fick "prata till sej" en skylt, nu är döda...


Hela tråden: