Mellan Rö och Rimbo 1973, bild (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ola Almquist, Wednesday, March 11, 2020, 17:50 (1504 dagar sedan) @ Karlsson

UBFYP + YP, det är inte för ofta det visas bilder på den kombinationen. Vinghjulen sitter kvar trots att man rimligtvis borde gjort sig av med dem året innan när SL tog över banorna söder om Rimbo.


Men visst är det väl två YP i det här fallet. Eller ser jag så fel.


Som herr Lindblom påtalade så är det ingen UBFYP men en UBYP. Jag funderade en liten stund men kom fram till att om det vore två YP så borde det varit två avgaskvastar, fönsterindelningen med öppningsbara fönster är lika på båda vagnarna och skorstenen för pannan sitter på samma plats, två YP skulle alltså varit vända likadant. Båda luftslangarna åt samma håll var ovanligt på YP men vad jag vet hade alla UBYP sådant montage.

Man kan också se det på att UBYP har tanklocket placerat närmare mitten på vagnen. På denna sida syns skillnaden tydligt. Dessutom undrar jag om någon UBo3yp/UBYP fick nedflyttad tyfon. I stort sett alla YBo5p/YP som fanns kvar efter en viss tidpunkt fick det.

UBFo3yp/UBFYP har tanklocket placerat på vagnssidans mitt. De tidigaste leveranserna hade dock bara tanklock på ena sidan. Det kan ha ändrats på några vagnar. UBFo4yp/UBFYP har det något förskjutet mot resgodsänden. Jag kan tänka mig att tankens placering har med viktfördelningen att göra.

/Ola


Hela tråden: