Tidigare bild (Fordon: lok)

av Anders Ljung @, Uppsala, onsdag, februari 04, 2009, 14:49 (4458 dagar sedan) @ Nicke2

Jag undrar hur vanligt det var att transportrören för ångan till
injektorerna gav sig ? Det här är väl ursprungligen orsakat av vatten som har
frusit ? Råkar man ut för att något på kronan ger sig och man därmed inte
kan mata in vatten i pannan är MYCKET dumt. Det innebär att man är tvungen
att skotta ut brasan. Måste man stänga kronan så är det enda som är
riktigt kritiskt för framförandet tryckluftspumpen men man kan klara sig
med manuell bromsning i tåget och sedan och lugn takt ta sig fram till nästa station. Kan man inte mata in vatten så sitter man ännu sämre till.


Som sagt...Jag hade missat något viktigt :-D
Förresten... Hur är matningen (dvs rördragningen) till kronan dragen?

/Nicke2

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=22314

Utmärkt bild finns i ovanstående tidigare inlägg ang. 1037 (fast från NJM). Ångkronans rör är det som går bort från stegen bakåt i bilden.

Denna bild är en av de bästa jag sett som visar en lokomotivpannas uppbyggnad! Hade det skurits bort ytterligare fyra småtuber nere till höger hade man sett bladstagen bättre (petimäter, jag vet :-) )

--
Anders Ljung: Dilettant på flere områden, numera även dilettantisk ångloksförare och stentorisk stins.
En väldig, enväldig och enfaldig tidtabellsläggare.


Hela tråden:

 

powered by my little forum