Multipel och lokkoppling i Dalarna (Fordon: lok)

av Karlsson, Thursday, March 12, 2020, 08:24 (1499 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Det finns fler GM-lok, som alla är multipelbara med varandra och med SJ:s olika T4x-lok (undantag T45). Di3, My, Mx osv. Såvitt jag förstår multades T42:an med Di3 av GM-gruppen under sin norska tid.
Även lok med olika största tillåtna hastighet kan multipelkopplas med varandra utan problem. My, Mx osv samt Di3b är utväxlade för 133 km/t - eller mer (Mz). Varje lok reglerar ju sig självt. Föraren bör dock kanske köra från det långsammaste loket (dvs ha det främst) eftersom man inte får köra fortare än så.
Dvs - när (inte om) vårt järnvägsmuseum öppnar igen - och en rundnos kanske så småningom ingår i samlingarna (vilket vore roligt; en av Sveriges största exportschlager av lok, tillsammans med Rc), så kan rundnosen multipelkopplas tillsammans med T41, T42, (T43), T44, Tb. Vilket muller det skulle bli.
Men innan man multipelkopplar bör man kolla sådana multipelledningar som "ånggeneratorkontroll" och andra saker, så de inte får oväntade effekter på T41 osv. Omvänt, svenska lok har exempelvis multipelkopplat varningen för "parkeringsbroms till", så man bör kontrollera att den varningen inte orsakar oväntade effekter på rundnosen!
Berra

Om man kör i det långsamma eller snabba loket är inte så noga, som lokförare har du att rätta dig efter den faktor som ger lägst hastighet för tåget, om det så råkar vara främst i tåget eller 600 m bak. Sedan finns det en hel del andra saker som sättet gränsen.
Tågab TMY 101 är reserverad för Järnvägsmuseum om jag har förstått rätt. Om just det loket har gått i multipel med någon T44 eller liknande vet jag inte men många gammeldanskar är anpassade för att kunna köras i "svensk" multipel, det sitter strömställare för snabb omkoppling av nödvändiga multipelledare.


Hela tråden: