Multipel och lokkoppling i Dalarna (Fordon: lok)

av Peter Flink, Thursday, March 12, 2020, 09:38 (1478 dagar sedan) @ Karlsson


Om man kör i det långsamma eller snabba loket är inte så noga, som lokförare har du att rätta dig efter den faktor som ger lägst hastighet för tåget, om det så råkar vara främst i tåget eller 600 m bak. Sedan finns det en hel del andra saker som sättet gränsen.
Tågab TMY 101 är reserverad för Järnvägsmuseum om jag har förstått rätt. Om just det loket har gått i multipel med någon T44 eller liknande vet jag inte men många gammeldanskar är anpassade för att kunna köras i "svensk" multipel, det sitter strömställare för snabb omkoppling av nödvändiga multipelledare.

Just T43 är ett lok som kan ställa till det i multipel annars är just riktningen det som oftast skiljer, lätt ordnat genom att byta plats på några multipelledare eller som redan nämnt inmonterad väljare för "dansk/svensk" körriktning.

Förutom alla dom "vanliga" kombinationerna så har jag multipelkopplat/kört T41+T42 Di3+Tmz, Di3+T43, T68+Tmz, T66+T44, T66+Tmz m.f.l
T43 står ut som krångellok nr 1.


[image]

[image]

[image]


Hela tråden: