Direkt vs indirekt samhällsnytta (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Nicke2, Wednesday, February 04, 2009, 15:38 (5532 dagar sedan) @ Granis

Dags för mig att ge mig ut på hal is! Dvs lägga mig i ;-)
I princip håller jag Tommy Palmqvists uttalande när han säger att medlemmarna inte kan göra en OBJEKTIV bedömning av situationen. Sälvklart kan de inte det eftersom medlemmarna försöker rädda sin "älskling" med alla medel (om ni förstår). I övrigt ställer jag mig lite frågande till kommunens planer som nästan förefaller vara en kampanj mot WFJ med vendetta som huvudsakliga motivation. För jag har svårt att tänka mig att det skulle vara svårt att hitta en annan plats att bygga på än JUST PRECIS PÅ PRICKEN DÄR! Dessutom måste man antagligen bekosta en äckligt dyr sanering av stationsområdet. Oavsett så är det kanske lämpligt att sanera gammal stationsmark ur miljösynpunkt. Dock har jag svårt att tro att kommun-gubbarna och -gummorna har så pass nobla tankebanor.

Samtidigt så verkar allt handla om pengar. Herr Palmqvist talar om att motivera kostnader som drabbar kommunen när museiföreningen inte mäktar med osv. osv. Man tar ingen hänsyn alls till att verksamheten faktiskt (förhoppningsvis?!) sysselsätter/kan sysselsätta t.ex. ungdomar och ledare på samma sätt som vilken idrottsförening som helst (fast med annan verksamhet). Allt handlar ju faktiskt inte om pengar... Men om det nu ÄNDÅ är så att herr Palmqvist vill ha ekonomisk motivering för kommunens insatser så resonerar jag enl. följande:

Jag vet inte hur pass stark attraktionskraft WFJ har som turistmål i regionen. Hursom helst så är det värt att ta i beaktande att museitrafik faktiskt genererar inkomster som museiföreningen sedan spendrar delvis i kommunen. Dessutom spenderar gästande resenärer en del på restauranger o.d. Vidare så antar jag att aktiva medlemmar privat bränner en del pengar i samband med verksamhetsutövningen.
Allt detta bidrar, sett ur kommunens ekonomiska perspektiv, positivt till "bytesbalansen".
Att lägga museijärnvägen är synonymt med att radera ovan nämda intäkter.
Man får väl hoppas att berörda kommunpolitiker åtminståne gjort någon form av kalkyl (inte alldeles enkelt, men ändå...) som backar upp Herr Palmqvists uttalande....Förresten... När man ändå är i full gång med inkvisition av ideell verksamhet så kan man kanske samtidigt dra in alla aktivitetsbidrag till idrottsföreningar i kommunen (dvs om det nu ens existerar...vilket det BORDE göra!). Sen kan man bomma igen alla fritidsskolor och ungdomsgårdar (dvs om det finns några...vilket det BORDE göra). Dessa genererar mig veterligen inga inkomster heller. Och kommunala fotbollsplaner och idrottshallar kostar ju också pengar! Stäng igen bara (dvs om det finns några...det BORDE det göra)!

Som sagt... Detta är min högst egen skarpt vinklade syn på situationen (Kan man kosta på sig när man inte har någon officiell befattning inom museijärnvägsrörelsen ;-) )
Jag hoppas verkligen att verksamheten fortsätter, så alla ni som kämpar... GE INTE UPP!!!

Självklart förväntar jag mig kommentarer och gärna lite påhopp på mitt sätt att resonera :-D

/Nicke2


Hela tråden: