Vattenfinkan QF 1973 -info sökes (Fordon: vagnar)

av Carl-Erik Olsson, Thursday, March 12, 2020, 20:34 (1477 dagar sedan) @ Jim Hansson

Det var en fd HHJ finka som vi satte in en vattentank i.
Jag har för mig att det var en SJK-medlem som var delaktig i inköpet av den fd HHJ-finkan (Han med alla tåguppgifter/uppgift till förare som han samlade på varhelst han befann sig! Namnet har just nu fallit bort!)


Han hette väl Hasselkvist, om jag minns rätt.
Jim

Bruno, om jag också minns rätt.
Men är inte vattenfinkan en sån där vanlig SJ-Q12-vagn (alltså inte privatägd av oljebolag eller sånt) som bestod av ett vanligt nitat O-vagnsunderrede med cistern på som SJK sedan på nåt sätt satte finkkorg på? I så fall borde åtminstone ramstansen på underredet finnas kvar. Men HHJ-finka? En standard-O-vagn är väl 12,3m ö b, dvs ramlängd 11,0m. Vanliga finkor med bromsplattform eller -kupé brukade ju vara 9,8m ö b. HHJ hade väl ett par långa Arlöf-finkor, där F3 130 fanns länge hos HVJ-KLJ-FVJ tills den skrotades för några år sedan. Har för mig den var hela 13,5m lång, inkl plattform i tjänstekupéänden, alltså ramlängd 12,2m, varav plattform kanske 0,5m. Då verkar ju en sån korg vara lite för lång för ett O-underrede? Mystiskt.
/CEO


Hela tråden: