Inspektionsbil smalspår - men var? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ola Almquist, Saturday, March 14, 2020, 15:28 (1498 dagar sedan) @ Granis


Smalspår (utanför Roslagen då); jag tyckte spontant när jag tittade på bilden första gången att spåret såg [i]lite[/i] brett ut för 891 i varje fall. Så 1067 skulle passa bra då, liksom. Och om det fanns en Volvorälsbil på det nätet borde det väl kunna stämma rätt bra då? Finns det ingen som kan tyda numret på dörren och (eller nån annan då) som har tillgång till en lista som omfattar även detta fordon, det som krockade och väl medförde att även Z4t 398 skrotades väl? Och finns det inget (annat?) foto på möjligen aktuell "1067-Volvodroska"?

Någon lista har så vitt jag känner till ännu inte hittats. Det finns hemgjorda försök. Som tidigare nämnts så var det högsta nummer jag sett tidigare 143 så detta blev en värdefull pusselbit.

På f.d. ULB (9 bs) fanns en Ford Prefect liksom på 27 bs/Öland. I Västergötland TÖJ:s Graham Paige. Se även min länk till en tidigare diskussion. Jag är väldigt osäker men landskapet är i alla fall inte helt platt...

EDIT: Rälsvikten ser ut att vara ca 24,8 kg/m (eller vad det nu var). Det kan innebära t.ex. delar av Småland, f.d. VGJ och KVBJ (men jag tror inte att det är 1067). Tp-lok bör i alla fall ha varit tillåtna på detta spår (om de fanns där rent fysiskt). Det är t.ex. inte f.d. Falkenbergs Järnväg.

Z4t 398+320 kolliderade med en timmerbil söder om Hemsjö 1978-01-20. Båda lokomotorerna spårade ur med en axel. Inga personskador. Det var denna olycka som medförde slopningen av 398.

/Ola


Hela tråden: