Avställda trävagnar. Varför stålvagn i 8000-serien? (Fordon: vagnar)

av Björn Arvidsson, Sunday, March 15, 2020, 13:55 (1502 dagar sedan) @ Sven Bårström

KJ/SäNJ hade två vagnar, avsedda för direktvagnstrafiken Stockholm - Kalmar. Dels var det 8038, som vi talat om här, dels EBC07a/AB07a nr 8037, som var av ungefär vanlig SJ BC07a-typ. Dock var den utrustad för gång också på EJ, exempelvis med genomgångsledning för elbelysning från batteri i resgodsvagnen.
Jag förmodar att det sommartid gick åt ytterligare 4 vagnar i direktvagnstrafiken, som SJ måste ha svarat för. Jag utgår då från fördelningen av kilometertalet i de aktuella tågen på SJ och KJ/SäNJ. Ingen annan enskild järnväg än Kalmarbanorna (bortsett från GDG och SWB) hade bälgvagnar, som torde ha fordrats i SJ-snälltågen Stockholm - Nässjö.
Sven B

HNJ och NOJ hade med bälgvagnar med stålkorg


Hela tråden: