Avställda trävagnar. Varför stålvagn i 8000-serien? (Fordon: vagnar)

av Sven Bårström, Sunday, March 15, 2020, 15:29 (1500 dagar sedan) @ Sven Bårström

Diskussionen lockar till lite mer fullständighet om de tidiga normalspåriga stålvagnarna.
1. Vi vet ju att OKB hela vagnpark (med något begagnat undantag) var av stål. Alla boggivagnarna hade täckta övergångar.
2. Också UGJ hade någon enstaka bälgvagn i stål, i princip utförd som SJ BC06a. Dessutom någon trävagn med bälg, i princip enligt SJ konstruktion.
3. SäNJ två BC0-vagnar (en i stål, en i trä) har vi behandlat.
4. SWB och GDG hade ganska många stålvagnar. GDG följde SJ konstruktionsprinciper, medan SWB ibland valde något annorlunda mått.
5. ÖCJ hade två stålvagnar med öppna plattformar, byggda i början på 20-talet. Det var en BC0 och en C0-vagn.
6. VBHJ hade 5 stålvagnar. En var ombyggd från en äldre trävagn för att bli motorvagnssläp (SJ litt EBC07a). De fyra andra var ombyggda motorvagnar från OKB (SJ litt EC05).
7. Och sen sannolikt några vagnar från HNJ och NOJ. HNJ-vagnen (jag tror det var en BC0) har jag ett svagt minne av, då den någon gång gick i persontågen i Borås. Den hade inbyggda plattformar men knappast täckta övergångar med bälg. NOJ-vagnen/vagnarna kommer jag inte ihåg något om, men jag har svårt att tänka mig att de skulle ha haft täckta övergångar.
8. GBJ erhöll i slutet av 30-talet ett par små postboggivagnar av SJ-typ.
9. SJ lät före 1930 pröva två stålvagnstyper. Dels två restaurangvagnar 1929, dessförinnan två C08a. År 1930 introducerades den nitade standardkonstruktionen, som sedan byggdes i ett 15-tal typer.
Sven B


Hela tråden: