Godsvagnar bromsomkopplare (Fordon: vagnar)

av Bertil Bengtsson, Monday, March 16, 2020, 16:56 (1473 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det stämmer att malmtågen hade olika ledningstryck på tomma och på lastade malmtåg. Men det hade inget att göra med Westinghouse; malmvagnarna typ Mas hade bromsventiler av fabrikat Westinghouse, New York - eller Knorr! Se exempelvis vagnslistorna i Str 77! Alla var kompatibla vad avser funktionaliteten, men inte i detaljer. Knorr kom dessutom i början på 50-talet med en bromsventil "typ E" - som också var funktionsmässigt kompatibel med de äldre ventilerna. Men denna "typ E" var inte detsamma som dagens KE-broms!
I beteckningen "KE", för dagens ventiler, avser E:et "Einheit", dvs en och samma ventil kan utan ändring användas i olika vagnar - "enhetsbroms". Så var det inte tidigare, om bromsventilen flyttades till en annan vagn, med annan diameter på bromscylindern, måste en strypning i ventilen ändras.
I ventilen "typ E" betyder E:et "Einfachwirkung" - "enkelverkande", dvs den fungerade precis som de inledningsvis nämnda olika fabrikatens enkelverkande bromsventiler. Men den påminde utseendemässigt om dagens KE-ventiler! Ventilen var kantig. De nyare svetsade Mas-vagnarna modell 52 hade alla denna ventil typ E. I malmtågen efter 1952 och framåt, så länge det användes Mas-vagnar, fanns det alltså fyra olika typer av bromsventiler i malmtågen.
Berra


Hela tråden: