Ånglok flest kilometer (Fordon: lok)

av Micke Carlsson, Tuesday, March 17, 2020, 03:13 (1473 dagar sedan) @ Sven A

En miljon kilometer kan låta mycket, men det blir ungefär 5 mil om dagen i snitt under BLJ-tiden 1909-1964. Det fanns säkerligen många ånglok som rullat längre än Thor år 1964.

På de 42 åren 1977-2019 har Thor rullat i snitt drygt 700 mil/år, vilket blir i snitt 2 mil om dagen vilket motsvarar 14 mil per helg, eller 70 mil per helg på en 10-veckorssäsong. Vad är det, 10 ggr Faringe-Uppsala ToR per trafikhelg? (Jag förstår att charter osv påverkar). Thor har i snitt rullat 1230 mil/år eller drygt 3 mil om dagen sedan 1909.

Det är kanhända så att Thor har rullat förhållandevis långt som museilok, men det verkar helt orimligt att det skulle ha rullat mest av alla ånglok, även om Thor visst har gjort rätt för sig. Ett lok som rullar 19 mil om dagen i snitt i 20 år har rullat lika långt som Thor. SJ:s stora tenderlok från 1910-talet gjorde åtminstone 30 mil om dagen (15 mil, slaggning/lokbyte, hem igen) fram till elektrifieringen av stambanorna så även om vi drar av stillestånd för rep och revision så borde man med rätt underlag kunna hitta lok som rullat (mycket) längre.

SJ:s sista ångloksdragna omlopp var väl Oskarshamn-Växjö, 13 mil. 3 lok delade på omloppet så det blev 8 mil om dagen i snitt, per lok. Det gick förstås inte alla veckodagar så några mil kan väl dras av. Men som jämförelse. 3 lok i ett omlopp är ganska häftigt och ganska gott om lok, vilket det inte alltid varit. Det skulle förvåna mig om det inte fanns lok på VGJ eller NÖJ som rullade längre än vad Thor har gjort, BLJ- och ULJ-tiden ihop.

Kuriosa: När jag kollade omlopp på Rc-lok i FORD för några år sedan fanns ett omlopp som var 550 mil på en vecka. Det var långt, tyckte jag. Rena X2-siffrorna. En del personvagnar rullar lika långt som Thor på ungefär 4 år. Apropå vad som är långt. Ånglok har ju ganska kort aktionsradie innan "olika behov" gör sig påminda. Om Thor vore en vagn var det snart dags för den första boggirevisionen, bara 35 år kvar i nuvarande takt!


Hela tråden: