Ånglok flest kilometer - tysk jämförelse m.m. (Fordon: lok)

av Mattias Jansson, Tuesday, March 17, 2020, 18:19 (1500 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Hittade just en uppgift att 01 1061, också ett trecylindrigt lok - som finns bevarat som museilok - rullade ca 4.200.000 km innan det ställdes av.

Jag skulle dock gissa på att några av de ursprungliga BR 01 som levererades från 1925 (ungefär 100 st fram till 1931, ytterligare drygt 130 1932-1938) bör komma upp i mer, då en del av de loken var i tjänst uppåt 45-50 år. De lok du skriver om levererades 1939-40 och fastän de garanterat gjorde imponerande tjänst så hade de helt enkelt ett drygt decennium kortare tid på sig att "samla kilometer" på.

Så mitt tips - fast jag är långt ifrån säker - för tyska lok blir något av de relativt tidiga 01-loken som byggdes om och fanns i drift ända till slutet. Även BR 03 kom trots allt i drift något senare än 01 och fick av det skälet sällan riktigt lika lång sammantagen driftstid.

Vidare - fast här är jag ännu mer osäker - skulle jag kunna tänka mig att något av de lok som efter kriget hamnade i DDR skulle kunna vara "värst" eftersom ångloksdriften helt enkelt höll på litet längre där än i Västtyskland, särskilt för de stora snälltågsloken.

(Ovanstående resonemang är med reservation för att någon P8/BR 38 skulle kunna matcha; en del av dem var också uppe och nosade på 50 års livslängd.)


Hela tråden: