B och inte B i rälsbusslittera? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ola Almquist, Thursday, March 19, 2020, 00:33 (1494 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Nu kanske denna tråd avser, eller snarare blev att avse, "stålrälsbussarna" men åtminstone Yo1(p) rälsbussarna på Gotland hade väl ursprungligen, på privatbanetiden, litterat BYo? Kanske beroende på att man i nåt tidigt (planerings)skede kunde tänka sig förstaklassrälsbussar också, AYo då?

/ L G


Men på den tiden hade man ju 3klasser så den borde hetat CYo.
Från Rälsbussboken hittar jag i vart fall uppgiften att GJ vagnar levererades som Yo- 1-4 och blev sedan SJ Yo1p.
Men HSJ (Hjo-Stenstorp) tycks ha hetat YCog 701-703.

Den här tråden blev lite konstig då det genomgående skrivits "B". När systemet infördes var det "C" som gällde. Det var väl YCo4p/t (SJ skriver ofta YCo4pt) som var först och de var beställda som Yo1p/t. Sedan skulle YCo4 och YCo5 från Kockums komma men det gjorde de aldrig.

Nåväl, märkningen på privatbanornas rälsbussar varierade, även inom samma bolag. Min teori är att "B" står för rälsbuss klass B. "Rälsbussar indelas genom dem enl. trafiktillståndet åsatt märkning i klass A och B" som det står i 1941 års säo. Det är nog ett ändringstryck förresten ...

NVHJ:s rälsbussar var oftast märkta exempelvis 18B. Det kunde även finnas ett littera såsom Yo8 (8-cylindrig motor) i märkningsfältet. Detta var inte unikt som ses i exemplet från HSJ men det förekom ett antal varianter.

Rälsbussläpvagnarna på SJ tillhörde in på 1950-talet trafiksektionerna och inte maskinsektionerna. Detta innebär att de behandlades som personvagnar och då är det praktiskt att ha ett littera som anger typ av inredning. Jag har inte hittat några djupare diskussioner om detta.

/Ola


Hela tråden: