B och inte B i rälsbusslittera? YCFo6..tidningsbussen".. (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Besc, Thursday, March 19, 2020, 11:43 (1497 dagar sedan) @ Sven Bårström

YB0 fanns ju som YB04, YB06, YB07, YB08, YBF06 (åtminstone tillfälligt på Inlandsbanan), YS06 samt de smalspåriga YB04p/t och YB05p/t och dessutom de elektriska YB0a6 och YB0a7.


Om detta stämmer med att det 1954 på Inlandsbanan skulle ha funnits en motorvagn omlittrerad från YCo6 till YCFo6, vill jag nog beteckna detta som en mer eller mindre sensation! Att det dessutom har lyckats undgå alla de personer som forskat i ämnet ända fram till år 2020, är isf samtidigt otroligt!

Det som slog mig spontant, var upplägget för "tidningsbussen" Boden C (avg 02.42)-Kiruna C (ank c:a 07.00) när jag reste med den 1972. Sammansättningen var då Y7+UFV. Tvålkoppen (UFV:n) gick till Gällivare och var lastad från golv till tak med post, paket och tidningar. Y7:an gick med A-änden först och endast angränsande rökaravdelning var öppen för resande. Den övriga halvan av Y7:an var belamrad från golv till tak med post, paket och tidningar till Kiruna, men fordonet var inte ommärkt utan behöll littera Y7.


Hela tråden: