YBFo6. Norrländsk problemlösning (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Leif B, Thursday, March 19, 2020, 18:14 (1492 dagar sedan) @ Thomas Tell

- - -

Men kan den verkligen då haft det officiella litterat YBFo6 om det var en temporär lokal lösning? Kan den varit märkt med detta littera?


Den som först i diskussionen förde in denna motorvagn med en salong och ett godsutrymme var Sven Bårström. Han skrev först så här: "Jag åkte en gång 1954 i en YCF06 på Inlandsbanan. Jag vill minnas att den hette så. - - -"

Sedan svarade Anders Jansson: "Jag är inte beredd att vara lika kategorisk. Kan mycket väl tänka mig att det kan ha rört sig om en lokal anpassning där man demonterat sofforna i halva rälsbussen. Allt i väntan på leverans av lämpliga släpvagnar med godsutrymme. Den typen av lösningar har genom åren förekommit på olika fordonstyper. Inte alltid sanktionerade uppifrån."

Sven Bårström svarade i morse: "Det är nog en rimlig förklaring som Anders Jansson anger. - - -"

Jag uppfattar därför att Sven Bårström inte håller fast vid sin minnesbild om att motorvagnen var märkt YCFo6. Han var inte säker ens i första inlägget.


Om lösningen var temporär borde inte omlittrering gjorts. Jag hittar inget om YCFo6 i Arne Hällqvist stora bok om rälsbussar.
/tell

Jag tycker det var intressant att man gjort en sådan lösning på ett praktiskt problem - att frakta smågods innan släpvagnarna började levereras. Undrar om det var en lokal driftverkstad som helt enkelt skruvade ur säten och ställde undan dem i något hörn så länge? Det skulle i så fall vara typiskt norrländsk praktisk problemlösning. Och knappast nödvändigt att störa stockholmarna med frågor om vilka bokstäver som klistrats/målas på långbalken. Man hade nog inte fler rälsbussar lokalt än att man kunde hålla reda på dem utan att använda littera. (Apropå det, var var rälsbussarna på norra Inlandsbanan och tvärbanorna stationerade? Östersund allihop?)

Sven, du skriver att den "... var inredd för transporter av gods i mindre storlekar ...". Hade man alltså gjort mer än bara lyft ut sätena?

I varje fall tycker jag det var mycket intressant att det fanns en (eller två) såna "bussar", än exakt vilka bokstäver som stod på långbalken.


Hela tråden: