B och inte B i rälsbusslittera? - En teori. (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av S-O Johansson, Thursday, March 19, 2020, 21:47 (1498 dagar sedan) @ K Lemming

Varför fanns inget B med i litteran för t.ex Yo1/Yo1s/Yoa2/Yo1p när det är med i t.ex YBo4p/YBo5p/YBo4/YBo6/YBoa6?

Jag tror man resonerat enligt följande. När HC-vagnarna beställdes och levererades så förutsattes att dessa skulle vara för ren persontrafik utan några andra speciella utrymmen. Därav huvudlittera Y med endast undergrupper med o, o1 samt o1s för att skilja dem åt sinsemellan. Släpvagnarna till dessa fick huvudlittera U men de byggdes i olika varianter med post-, gods- eller resandeutrymme och fick då benämningarna C, D eller F i olika kombinationer efter U:et för att visa användningsområde. Även här tillkom o och någon siffra för att särskilja dem åt. Under den stora förstatligandeperioden på 40-talet tillkom ju nya typer som Yo2 och Yo3 samt ett par rälsbussar med utrymmen enbart för gods- och tidningstransporter. Dessa fick littera YG och YT för att visa vad de hade för användningsområde.
När stålrälsbussarna projekterades så hade man nog tänkt till och tagit höjd för att att det i framtiden också skulle kunna finnas motorvagnar/rälsbussar som inte bara hade resandeutrymme utan blandning resandeutrymme och resgods eller rent godsutrymme. Därför fick de huvudlittera YC senare YB med underlittrering efter. Nu var det ju som vi vet bara på 891-spåren det kom att finnas rena godsmotorvagnar, YFo5p, alla övriga tänkta varianter kom ju bara till ritningsstadiet. På normalspåret blev det istället YSo6 som blev annat littera och där S stod för specialvagn.
Att Yoa2 kom att heta just det har jag ingen förklaring till. Yo2 fanns ju redan så Yoa9 kanske hade varit rätt. Dessutom var de ju ett kortkopplat tågsätt som man inte ändrade sammansättning på som med YBo-vagnarna.
Det kan även nämnas att Y3:orna först hade tänkt littera Yo3 om inte litterareformen kommit.
Ovan är bara spekulationer men jag tycker inte det låter helt otroligt.


Hela tråden: