Tendrar 403-405 (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Wednesday, February 04, 2009, 22:43 (5558 dagar sedan) @ Thomas Tell

Eller var det så att den förfrågan som fanns i länken om att loken skull levereras med DK-tendrar med förstorat vattenrum i praktiken aldrig blev verklighet. Problemet med 'övertaliga' DK-tendrar kan ha gjort att loken trots levererades med de korrekta tendrarna och att man istället bytte med Ca-lok som skulle få 3-axliga från Kd-lok (och har 9.87m hjulbas med C-tender).
Och att man senare bytte med nylevererade Kd-lok (eller möjligen Db) som levererats med C-tender, vilka då fick överta DK-tendrarna. Av bromsskäl kan detta byte med Ca-loken varit att föredra då dessa hade vakuumbromsade tendrar vilket Kd-loken nog inte levererades med.
Onekligen gick ju 404 (och säkerligen även 403/405) med DK-tendrar en tid.
Finns det noterat vad loken trots allt besiktigades med?


Hela tråden: