Varför littera Yoa2? Kanske YBFoa2 och YBoa2? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av S-O Johansson, Saturday, March 21, 2020, 21:54 (1495 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jag säger inte emot dina tankar även om jag inte helt håller med. Yoa1p var väl i princip bara en elvariant av Yo1p liksom YBoa6 var en elvariant av YBo6. Yoa2 däremot var ju något nytt även om den byggde på TGOJ:s Yoa104 och Yoa202. Yo2 var ju kvar i trafik när Yoa2 levererades men de hade ju inget gemensamt ihop. Därför min tanke att litterat borde varit Yoa9. Att Yoa2 hade centralkoppel gör ju också att den hamnar i Y-serien. Om man följt kriterierna för YBo så borde A vagnen hetat YBFoa2 och B-vagnen YBoa2 men så blev det ju inte. Y3 skulle från början överta Yo3 som littera, ett fordon som nyss slopats ut. Det har väl varit sällsynt att ett utgånget littera så snabbt tagits över av ett nytt. Nu blev det ändå Y3 direkt.
Har inte Hällqvist bok så jag har inte läst vad han skriver men det stämmer säkert. Inkonsekvent verkar det ha varit.
Förstår heller inte hur TGOJ kom fram till littera Yoa104 och Yoa202 på sina elmotorvagnar. Det enda jag kan koppla ihop är motorstyrkan och antal vagnar i de olika tågsätten. Yoa104 430 hkr och fyra vagnar mot Yoa202:s 230 hkr och två vagnar. Slutsiffran i respektive littera skulle då syfta på antal vagnar i tågsättet.
Bemanningsmässigt skulle Yoa2 och Yoa104 bemannas med lokförare mot motorvagnsförare på de andra. Har något minne av att det var en gräns på 300 hkr som avgjorde vilken yrkeskategori som skulle köra vad.


Hela tråden: