AGA-reläer (Signaler/säkerhet)

av Per Wirback, Monday, March 23, 2020, 17:53 (1485 dagar sedan) @ Anders_W

Av det material jag nu fått tillgång till verkar det som att de enkla reläerna hade kontaktuppsättning 4F/B eller 4F/B + 2F.

Modellbeteckningarna består av fyra bokstäver, varav de två första alltid är ER, medan den tredje beskriver grundtypen: N för neutral, P för polariserad, V för växelström. Fjärde bokstaven ser ut att vara en löpbokstav (ofta B -- F). Efter modellbeteckningen kan komma ett bindesstreck följt av en siffra för antalet kontakter (4 eller 6).

Däremot kan jag inte se några remanenta eller fördröjda reläer.

Lundberg tar också upp ett tidrelä med stegfunktion, men anger ingen modellbeteckning för denna. Han nämner inte heller någon beteckning eller andra data för det spärrkopplade relät.

Det verkar finnas även en modell med 2 F/B.
Kika på digitalt musuem och sök efter "AGA relä" så visas bra bilder på några olika typer.

Tvåspole-reläet som användes i den uråldriga Sk kopplingen (finns bla i Funbo på ULJ) använder ett AGA ERNF 4/4 med 600 och 25000 ohms spolar.

ULJ har en några AGA reläer i drift och på lager, inklusive Interlocking, ska se om jag kan hitta lite modellbeteckningar och data.

/Per


Hela tråden: