Cylinderrenovering ånglok (Fordon: lok)

av BD, Monday, March 23, 2020, 18:52 (1488 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Tråkigt att ingen sådan utrustning har sparats i Sverige. Arborrverk var förr vanliga vid mekaniska verkstäder.
Risten - Lakviks järnväg har fått betala enorma summor för cylinderrenovering i England på loket A.Dahl.
Jag förmodar att lok som ej har genomgående kolvstång (tail rod) sliter mer på cylindrarna.

Arborriggar kan relativt enkelt åstadkommas med de grejor som kan finnas i verkstäder. Den största arborrning jag känner till är arborrning av propellerhylsor som går till på samma vis som på fig 425 men längre och med större diameter.

Jag antar att om man "borrar om" en bilmotor så riggar man till en arborranordning i en fräsmaskin. Men antagligen använder man en honingsutrustning i stället för att arborra men då rymmer man bara upp och har ingen styrning.


Hela tråden: