Tågvakt - uppgift i veckoorder (Järnväg allmänt)

av Hans XH Karlsson, Tuesday, March 24, 2020, 14:57 (1487 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hittade en veckoorder från 1964 med bl.a. sträckan Katrineholm - Nässjö. På sträckan Mjölby - Nässjö förekommer på flera stationer uppgiften "Tågvakt tjänstgör" för en del tåg. Vad innebar detta?[image]


Det nämns här att det har med manuella blocksignaler att göra. Jag ser fram emot det som signal- och trafikexperterna kan berätta.

/Ola

Det här var en intressant fråga så jag grävde lite djupare i gammal dokumentation och samtalade med en äldre järnvägare. Det förefaller gå en skiljelinje vid 1959 års säo och uppgiften om att tågvakten fanns för manuella blockposter verkar ha gällt fram till år 1959.
Från år 1959 och framåt var tågvakten mera att jämställa med det tidigare begreppet platsvakt. 1959 års definition är att tågvakt har hand om viss säkerhetstjänst på lastplats, hållplats eller obevakad station (texten uppläst för mig i telefon varför det inte nödvändigtvis blivit exakt avskrivet ur säo).
Exakta arbetsuppgifter för tågvakt från och med år 1959 har jag dock inte lyckats få fram.


Hela tråden: