NSB lok typ 49. Beskrivning på tyska (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson, Wednesday, March 25, 2020, 09:41 (1486 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Eller också kan det vara så, att han helt enkelt var stolt!

Man ska komma ihåg att Krupp fick en beställning från NSB på några Dovregubbar. Omständigheterna till att Krupp fick beställningen, och inte Thune, känner jag inte till.

Tyska Riksbanan DR lät testa ett av dessa Krupp-lok vid sin försöksanstalt i Berlin-Grunewald. DR konstaterade att NSB typ 49 var ett mycket bra lok - bättre än något som DR själva hade! DR var mycket imponerade.

Om jag inte missminner mig så kunde Dovregubben utan problem hålla gångtiderna i tåg som normalt framfördes av exempelvis DR 03. Dovregubben var inte lika snabbt som de tyska loken - men mycket starkare, och kunde accelerera fortare och hålla högre fart i uppförsluten.

Så det kan vara så att han blev uppmanad att beskriva loket i en artikel, helt därför att många blev nyfikna på det "underlok" som Norge hade.

Berra


Hela tråden: