Tågvakt enligt säo-1959 (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult @, onsdag, mars 25, 2020, 10:25 (6 dagar sedan) @ Hans XH Karlsson

Som trafikelev (1967-69) fick jag lära mig att standardförkortningen "r" i tdtboken (Tågvakt tjänstgör för tåget) mest hade kommersiell innebörd: Stationspersonal sålde biljetter till tåget. Vaktens "påstigningssignalering" för hand övergått till "plåtstinsar", som för resande.
Jag såg sista "handarbete" 1957 i Östanvik (Dalarna), då enligt 1947 års Säo.

Säo föreskrev order till tågen vid ändrad tkl-tjänst (Bevakning). Däremot inte vid ändrad tågvaktstjänst (På närkingska bemanning). Varför Norrköpingsdistriktet tagit in uppgifterna i Vko är okänt och unikt. Kan man ha ändrat tjänstgöringslistorna, Vko blivit informell infoväg? Några order gällt ända från tågplaneskiftet 31 maj, och väl tillkommit på sista varvet.

Vko tycks avse en oktobervecka, årets första ändringstryck till tdtboken än ej utkommit?
Förkortningen "r" tycks ha utgått vid tdtbokens övergång till maskinskrivning 1972. Här kan också den allmänna nedtrappningen av småstationerna ha spelat in. I sammanhanget ville man
också rensa tdtboken från onödiga småuppgifter, strök t ex uppgifterna om loktyp, vagnsklasser etc.

Hela tråden:

RSS-feed av trådar