Tågvakt enligt säo-1959 (Järnväg allmänt)

av Hans XH Karlsson, Wednesday, March 25, 2020, 10:51 (1465 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Tack Ulf för att du delar med dig av dina kunskaper.
En till dig och mig gemensam bekant, nu pensionär sedan många år, som jobbat hela sitt liv med trafikledning och säkerhetsfrågor och som var med redan på den tiden som tågvakter fanns svarade mig nu på morgonen så här när jag frågade om vad tågvakter hade för arbetsuppgifter:
Tågvakt hade viss säkerhetstjänst på station, lastplats eller hållplats. Denne skulle vara ute vid persontågs ankomst och avgång. Om behovsuppehåll skulle tågvakt visa varsamhet alternativt klart för avgång, om påstigningsmärke inte fanns. Tågvakt skulle medföra signalflagga/handsignallykta. Tjänsten bestreds av tklutbildad personal eller platsvakter.
Det fanns stationer, som var ständigt obevakade men hade tklutbildad tågvakt. Bevakning upptogs endast vid behov. Vissa gamla erfarna tkl tycks ha skämts över att gå ut till tåg med enbart flagga!
Som säoexaminator har jag förhört åtskilliga tågvakter. De som var tklutbildade, samlade jag i grupper, medan platsvakter förhördes en och en på berörd driftplats.


Hela tråden: