Svart/gul plogtavla? (Bana)

av K Lemming, Thursday, March 26, 2020, 00:08 (1490 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]
Dålig kopia av ritning i Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens arkiv, Riksarkivet. "Tillverkas av plåt eller Masonit" står det på ritningen. Och visst var det väl två trekanter som stacks i varandra med hjälp av de springor som syns ovan?

Det var den 1 november 1952 som SRJ skrev till VoV och ville införa dessa ploglyfttavlor; tanken var att de endast skulle sitta uppe vintertid "vid sidan av spåret på för ändamålet nedsatta järnrör". Fyra dagar senare svarade järnvägsinspektör Fredrikson att VoV inte hade några erinringar.

Jag vet inte om det första åren faktiskt förekom att tavlorna togs ner under sommaren, senare satt de i varje fall permanent på sina järnrör.

Hjärnan är lustig, just såhär hade jag för mig dom var konstruerade, när sedan Per beskrev dom som med tre utstickande vingar sa mitt minne mig att det kändes helt korrekt. Nu bekräftar du min första minnesbild genom ritningen. Fanns det möjligen två olika utföranden?


Hela tråden: