Efterlysning: Bilder på NKJ 1 Karlskoga 2013-2019 (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Thursday, March 26, 2020, 10:53 (1491 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Om man har arbetat med att täta sadeltanken är det nog ganska naturligt att ta bort säkerhetsventilerna för att inte skada dem när tanken lyfts av eller på. Det är väl tämligen ordinära Richardson så de är väl inte så svåra att ersätta. Jag antar att de inte är originaltypen, det torde varit av äldre typ, typ hävstångsventiler. Pannan som ligger i skall vara en Motala-panna från 1911 (tvno 526 enl 'Industrilok i Östergötland'), dvs ilagd under tiden hos SSA Linköping och senast då torde ventilerna bytts ut. En intressant detalj är ju att ventilerna sitter på längden och inte jämte varandra. Man kan ju jämföra med lbilden av likaledes FW-tillverkade HNJ 4 på digitaltmuseum (JvmKDAJ06328) tagen i Skillingaryd 1878 där säkerhetsventilerna sitter bredvid varandra på domen med synliga fjäderbelastningar.

Jag noterar att utjämningsröret för sadeltanken inte är anslutet (antar jag att det är). Ledningarna till injektorerna sitter väl längre bak, antar jag. Men det var väl så att sadeltanken lades på plats och domkåpan placerades men diverse armatur inte var anslutet när bilderna hösten 2019 togs.


Hela tråden: