Smalspåriga enports lokstall? Karlstad Ö ? (Byggnad)

av K Lemming, Thursday, March 26, 2020, 17:51 (1163 dagar sedan) @ Ola Almquist

På rak arm: Deje. Finns kvar än idag (väl?). Ligger numera "mitt i en park", liksom.

/ L G

Just det, Karlstad Ö också väl, eller?

Nej, varken enports eller finns kvar.

/Ola

Var det möjligen så att det mot slutet hade rivits stallplatser så bara en port återstod? Jag har nämligen ett minne av en bild i ett gammalt (sent 70-tal till tidigt 80-tal) nummer av Jernvägsnytt från nån hämtning på Karlstad Ö där man ser ett enports stall av rundstallstyp likt det i Berga.

Efter en titt på bangårdsritningen ser man att där fanns ett treports rundstall, ett enports rundstall (det jag tänkte på) och sen vad som ser ut som ett litet enports parallellstall.

Denna?
III är lokstall, IV är motorvagnsstall (sannolikt det jag nämnde i ett annat inlägg) och V reservstall. Om någon har bilder är det intressant.

/Ola

Ja det är samma ritning. Bilden jag tänker på i Jernvägsnytt är jag så gott som 100% säker på visar ett enportsstall av rundstallstyp. Utifrån bangårdsritningen ser det ut att isf vara stall IV.
Kan det vara så att stallet som är utbyggt på bilden du länkade till istället är reservstallet och inte motorvagnsstallet så att bildtexten är fel. Jag har för mig att just motorvagnsstallet revs först.
Ska se om jag lyckas hitta nämnda nummer av Jernvägsnytt, tyvärr kan jag inte dela bilden även om jag hittar tidningen.

Hela tråden: