NSB lok typ 49. Beskrivning på tyska (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Saturday, March 28, 2020, 00:42 (1489 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Det var ju så att en delserie av type 49 tillverkades i Tyskland.
Den första av de tyskbyggda maskinerna testades grundligt tillsammans med tre tyska lok: 01 140, 03 1002 och 06 001. Dovregubben var överlägsen i moderat hastighet i stigningar (alltså sådana förhållanden som gällde i Norge) men stod sig sämre i högre hastighet på plan mark.
Intressant är att den tyskbyggda maskinen inte presterade riktigt lika hög effekt som de tidigare norskbyggda. De skiljde sig i vissa detaljer.

Det finns en utmärkt bok om Dovregubben som jag kan rekommendera. Den heter "Dovregubben" och är skriven av Erik W. Johansson,Roar Stenersen och Ove Tovås och gavs ut 1991 av Norsk Jernbaneklubb och NSB Jernbanemuseet.

Jag har sett beskrivningar på Dovregubben som så att maskinen kunde magasinera stora mängder ånga,
Vilket gjorde det mycket bra i bergiga förhållanden där det gick åt mycket i stigningarna och sedan fick man återhämta ångförråden i nedförslut och på plana sträckor.


Hela tråden: