Prov med SBB tvåvåningsvagnar (Järnväg allmänt)

av Richard Loe, Saturday, March 28, 2020, 11:30 (1487 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Vagnarna måste förtullas in och ut i Sverige - med individnummer, handelsvärde och allt. Varken Sverige eller Schweiz var medlemmar i EG (EU företrädare).

Vagnar i "vanlig" trafik cirkulerade enligt de generella vagnsamtrafiksavtalen: Då tullmässigt som ´transportmedel´. Men vid hyres- eller köpeavtal blev vagnen ´handelsvara´ och skattepliktig.

Sak samma gällde förstås mot Norge. Vid OS i Lillehammer 1994 hade SJ i snitt ca 10 ellok och 100 personvagnar inne i denna trafik. Individerna byttes då och då för underhåll/reparationer i Sverige, varje gång förtullas individuellt. SJ och NSB tullhandläggare skapade en rutin för detta och ärendet kunde till sist avslutas "utan böter".

För loksamtrafiken Sverige/Norge godtog Tullen i princip kilometerutjämningen (Minst möjliga
pengar emellan). Men undersökte dock en gång lokens "vistelsetider" i grannlandet (Fick meddelas ur omloppsplanerna). Tullen räknar i dygn, inte i kilometer.


Fast både Sverige och Schweiz var ju med i EFTA.
Liksom för den delen även Norge.

Men järnvägsmateriel kanske inte ingick i frihandelsavtalet?

/TKO

EFTA är ett frihandelsområde för främst industriella produkter, men omfattar inte fiske eller jordbruksprodukter. Avtalet innebär inte frihet från tullkontroller vid gränsövergångar.


Hela tråden: