Prov med SBB tvåvåningsvagnar (Järnväg allmänt)
Vagnarna måste förtullas in och ut i Sverige - med individnummer, handelsvärde och allt. Varken Sverige eller Schweiz var medlemmar i EG (EU företrädare).
Vagnar i "vanlig" trafik cirkulerade enligt de generella vagnsamtrafiksavtalen: Då tullmässigt som ´transportmedel´. Men vid hyres- eller köpeavtal blev vagnen ´handelsvara´ och skattepliktig.
Sak samma gällde förstås mot Norge. Vid OS i Lillehammer 1994 hade SJ i snitt ca 10 ellok och 100 personvagnar inne i denna trafik. Individerna byttes då och då för underhåll/reparationer i Sverige, varje gång förtullas individuellt. SJ och NSB tullhandläggare skapade en rutin för detta och ärendet kunde till sist avslutas "utan böter".
För loksamtrafiken Sverige/Norge godtog Tullen i princip kilometerutjämningen (Minst möjliga
pengar emellan). Men undersökte dock en gång lokens "vistelsetider" i grannlandet (Fick meddelas ur omloppsplanerna). Tullen räknar i dygn, inte i kilometer.
Var det inte på 80-talet som SJ hyrde restaurangvagnar av NSB och glömde bort förtullningsproceduren och åkte på en straffavgift i samband med det?