Saltsjöbanejubileum? (Järnväg allmänt)

av Christer Göransson, Saturday, March 28, 2020, 20:22 (1462 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Igelboda hade väl mittplattform? Stationen på den andra bilden liknas Saltsjöbaden, tycker jag. Däremot är det en träplattform som damen står på i den första bilden, kanske Igelboda. Kan tågsättet på grenbanan ha hunnit med en extra tur till Saltsjöbaden? Det skulle ha behövts en extra växlingsrörelse för att komma på rätt spår i Igelboda. Växelförbindelsen öster om plattformen fanns väl inte vid den här tiden?
Björn Fura


Ja det är Igelboda spår 2 på första bilden (obs manöverlådan, och tåget på spår 1 speglar sig i fönstren) och Saltsjöbaden på andra.

Vissa veckodagar lär det ha gått genomgående tåg Slussen-Solsidan och pendel Igelboda-Saltsjöbaden. Vet ej om denna sista dag var en sådan dag, men det skulle ju kunna ha varit så under dagen och sedan lite speciellt framåt kvällen.

Eller om det nu helt enkelt var så att det var 2 vagnar även på huvudlinjen på dan! Finns nog flera här som minns hur det egentligen var!

Växlarna i Igelboda östra ände lades väl in 1975, förresten. Man bytte ställverk då.

På helgerna gick tågen Slussen-Solsidan respektive Igelboda-Saltsjöbaden. Detta gjordes så färre skulle behöva byta tåg i Igelboda för resa mot framför allt Erstaviksbadet.
Fina sommardagar var det väldigt många som skulle dit och bada och därför behövdes tre vagnar till Solsidan.

/Christer


Hela tråden: