Högtalarutrop Stockholms central (Järnväg allmänt)

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, March 28, 2020, 22:37 (1487 dagar sedan) @ Sven Bårström

Lite kul att höra dessa utrop! Jag vet att vi haft någon tidigare skriftväxling om liknande utrop på Borås C under 50-talet och Malmö C vid 60-talets början. De var tagna ur mitt minne. Beträffande Malmö C får jag väl säga att man där för vissa tåg hade grammofonskivor som man spelade upp inför avgången av vissa långgående tåg. För de internationella tågen gjordes i Malmö utrop på svenska, engelska, tyska och franska, alla med en språkkunnig tågklarerares aningen skånska accent!
Sven B

Kan intyga att detta stämmer beträffande Malmö C. Jag var själv vid flera tillfällen inne på tågx när en tjänsteman lade på grammofonskivan. Vill minnas att man var 2-3 man på tågx förutom tkl, som jag följde hack i häl ute bland tågen på de olika plattformarna. Inne på tågx fanns också en ljustavla på väggen med en spårplan över spåren inne i hallen och på lokalstationen där man kunde se vilka spår som var belagda med fordon. Tkl hade kontakt med ställverket via telefon i några kurer ute på plattformarna. Vid ett tillfälle fick jag också besöka ställverket och dess personal.


Hela tråden: