Tvillingkörning Yo1, huru härmed? (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Sunday, March 29, 2020, 16:02 (1482 dagar sedan) @ Sven Bårström

Det här borde väl någon gediget rälsbussakkunnig person kunna utveckla. Min reflektion är att de Y02 och Y03 som kom från HNJ inte hade koppel och därför måste gå ensamma. De fick från början gå 110 km/h. Hastigheten kunde väl motivera A-klassen. Även TRJ hade Y02 i stål, men de fick såvitt jag minns bara gå i 80 km/h. Alla dessa stålrälsbussar klassades A, när det med tiden gjordes. Inledningsvis var det bara ensamma rälsbussar utan koppel som fick gå ordentligt fort.
Även på 891-nätet fanns det A-rälsbussar, litt Y02p och Y03p från VGJ. De hade stålkorg, lite liknande de normalspåriga A-fordonen, men också koppel för släpvagnar i liknande utformning som rälsbussarna.
Sven B

Sant. Yo2 från MSJ, TRJ och så småningom BJ bör det gå att hitta något om. De skiljde sig i alla fall betydligt från HC-bussarna. Yo2p var först på smalspåret medan Yo3p inte levererades förrän efter förstatligandet, 1950.

Märkningen B kan ha dröjt (på släpvagnar var den ovanlig) men YCo4pt fick uppenbarligen A-märkning från leverans.
Bild

Det ska finnas några märkningsritningar för rälsbussar, Mbr 25849 och 62120 (tidigare 20910?). Någon som har dessa?

/Ola


Hela tråden: