Prov med SBB tvåvåningsvagnar: övergång uppe eller nere? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Sunday, March 29, 2020, 16:47 (1460 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Efter att forumet rett ut de tullmässiga aspekterna så skulle det vara intressant om någon som vet kunde redogöra för resultatet av testerna.

Att det inte blev några tvåvåningståg förrän långt senare vet vi men det hade varit kul att se rapporten från testen eller en sammanfattning av vad man kom fram till.

Jag minns en artikel i Tåg där en företrädare från KVAB lyfte nackdelarna med övergång mellan tvåvåningsvagnar på normal nivå och istället framhöll fördelarna med att ha övergång mellan vagnarna på översta nivån så som i de då föreslagna motorvagnarna från KVAB och som har gjorts på vagnar för långresetåg i USA.

Men jag antar att det även skrevs en formell rapport från proven.

/Olof


Även Schweiz har genomgående övergång på övervåningen för sina tvåvånings vagnar .
En nackdel som väl var uppenbar var längre tid för resandeutbyte när fler skulle trängas i dörrarna.
Det är också sällsynt med tvåvånings i lokaltrafik som SL pendel.

Nja, S-banetvåvåningsvagnarna i denna tråd har övergång på "mellanvåningen", d v s normal UIC-övergång. Mellanvagnarna var tänkta att kunna användas som förstärkningsvagnar i vanliga enkeldäckade fjärrtåg under helgerna, även om det knappast har gjorts. (Själva logistiken med växling och tjänstetåg hade blivit lite för omständlig.)

Däremot har fjärrtrafikdubbeldäckarna (IC2000 och FV Dosto) övergång på övervåningen.


Hela tråden: