Gävle-Ockelbo ToR 1974 (Järnväg allmänt)

av Staffan Eriksson, Sunday, March 29, 2020, 22:23 (1460 dagar sedan) @ sepernik

[img]images/uploaded/202003281603145e7f7542a5531.jpg[/img][img]images/uploaded/202003281603445e7f7560db5c7.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202003281604205e7f75843b3fc.jpg[/img]
Rb3 1006 + 48 ax möter

Lite förvånad att motorvagnen står kvar vid plattformen och inte har kört fram till signalen, men det var ju lite lugnare på den här tiden. Extra mysigt att föraren sitter på bänken och väntar. Kan ju vara en tjänst till fotografen förstås.

Antagligen under en annan tidtabellsperiod skedde detta möte i Oslättfors.
Motorvagnen hade behovsuppehåll i Oslättfors och måste därför in på spår 1. Då var det mycket sällan det fanns nån resenär till eller från Oslättfors. Därför passerade motorvagnen plattformen i låg fart och fortsatte fram till signalen som visade stopp. Telefonkontakt med fjärren, passerade ut genom växeln och fick sen klartecken att backa in på spår 2.
Sen dröjde det inte länge innan Norrlandståget kom dundrande förbi på väg söderut.

[img]images/uploaded/202003281614155e7f77d7a541f.jpg[/img]
Var svårt förtjust i rälsbussar, här UAFZ 1985

Ungefär den här tidsperioden gick ett motorvagnståg med förstaklassläp som Dalpilen från Mora och till Borlänge. Det tågsättet gick sen vidare till Gävle och det kan vara därför de är uppställda där. Motsvarande körning åt andra hållet mot kvällssidan.

[img]images/uploaded/202003281626175e7f7aa9a2a47.jpg[/img]
Tågsammansättningar...

Motsvarande tåg som 4367 med Y-motorvagnar fanns en period i alla fall, och gick Gävle - Ockelbo - Gävle - Uppsala - Gävle med start på morgonen. Då var det också utan uppehåll Örbyhus - Uppsala.


Hela tråden: