Beundransvärt bevarande... (Fordon: vagnar)

av Anders Ö,,,/NJM, Thursday, February 05, 2009, 21:11 (5556 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Ante

Det är väl ändå så att man i debatten i denna tråd allt som ofta handlar om denna person, Nisse G. Därför är också lite beröm för hans insatser av bevarandet av svenska 891-fordon på sin plats. För tidigare insinuationer har delvis inte varit riktigt rättvisa. Utan hans insatser för bevarande hade denna diskussionen kring AGJ´s fordon troligen inte varit aktuell...fordonen hade varit skrotade!

Jag får intrycket av att det faktiskt är du själv som främst kopplar ihop Nisse med någon person kopplat till AGJ, Ante å Granis verkar prata om den mer fiktive järnvägsentusiasten Nisse.....Nisse är kanske för nära eran historia från AGJ-tiden?

Hur som helst.
Jag håller med om att det är viktigt att kunna föra en förutsättningslös diskussion kring våra 891-fordon. Självklart att att man bör förvissa sig om att bevara ur ett musealt perspektiv. Att vara noga med att ta hand om det man har i sina samlingar. Att ta ett ansvar för ett teknikhistoriskt arv, att upprätta bevarandeplaner och hålla sig till dem. Att ha kunskap för att inte förstöra/skrota eller försälja fordon som kan vara tillgång för framtida museitågs-människor. Jag tror att vi har samma åsikt här Ante...

Mvh Per-Åke Lampemo

Jag tror att vi i en snar framtid kommer att få se samma eller iaf en liknande situation även för
normalspårsföreningarna. För många fordon kommer att sakna både aktiva, plats och medel för att bli omhändertagna.


Hela tråden: