Tvillingkörning Yo1. Olycka ! Också ett öde. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Monday, March 30, 2020, 20:17 (1486 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Någon gång i början av 1950-talet, strax före YCo6 kom, var det en svår olycka mellan, tror jag, Älvsbyn-Piteå. Jag var bara ca tio år då, så minnet kan svika. Det går väl att forska fram av någon? Det var två Yo1 / Yo1s, med, tror jag, släpvagn emellan. Ett koppel gick av, därmed också signalledningen till summern. Varken främre förare eller baklängesföraren hade en aning om att tåget gått isär, och baklängesföraren fick naturligtvis ingen signal om att bromsa. Så gick det som det gick. Sökning i Norrbottenstidningar kan kanske ge mer.
Berra

I ”Redogörelse för säkerhetstjänsten 1950 respektive 1951” nämns ingen olycka på linjen Piteå - Älvsbyn. 1949, 1952 och 1953 års har jag inte tillgång till. De nämnda finns att läsa på Gunnar Ekevings utmärkta sida.
”Drifttjänststatistiken för 1949” som finns på Samlingsportalen nämner en olycka i Piteå september 1949 där en Yo skadades svårt. Däremot inget om orsaken, den får man nog leta efter i ”Redogörelse för säkerhetstjänsten 1949”. Kan det vara den? I texten sägs att den skadades så svårt att den inte mer kunde användas som Yo. Däremot kunde korgen och underredet repareras så man beslöt att bygga om vagnen till en UFo eftersom det var behov av sådana. Berörd Yo skall vara 554 som blev UFo1 1728.


Hela tråden: