SJK resa Oskarshamn - Nässjö april 1976 (Järnväg allmänt)

av Herbert Paalberg, Tuesday, March 31, 2020, 19:36 (1481 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Är det månne Algot som kör?

Visst är det Algot Andersson lokf. N som kör vid detta tillfälle. Han hade privat hatt vid denna körning som synes. Det var bl.a Algot Andersson, Stig Gylen Miö N, Gustav Broman Cma N samt Berndt Karlsson lokf. och Brins (Bromsinstruktör) N som en gång startade Södra Stambanans Järnvägsförening numera NJ för många år sedan. Själv gick jag med i denna eminenta förening år 1968 och har nu varit medlem där i 52 år. Jag har arbetat tillsammans med både Algot och Berndt vid min tjänst i N som lokförare mellan 1975-79 då jag flyttade tjänstgöringsort från N till Vk för bl.a körning på "Smalan". Jag var även med redan 1974 som eldare på J 1237 när NOJ firade 100 år, och då vi körde N-Hf-Oh med J-maskinen i utställningståget och min kollega Arne "Visslarn" körde med E 1040 med resandetåg samtidigt för allmänheten. Det var genuina äkta gamla ångloksförare som man fick lära sig allt om ångdriften och som jag sedan har haft stor nytta av under alla åren. Tyvärr är de alla borta idag men jag minns dom med tacksamhet i deras yrkesroll som de var särskilt stolta över. Vi fortsätter i samma goda anda i NJ idag.
Palle i Vika.;-)


Hela tråden: