Smalspårigt tvåportars enspårigt lokstall! (Byggnad)

av Herbert Paalberg @, tisdag, mars 31, 2020, 20:29 (57 dagar sedan) @ Paul Decauville

Är det detta stall som ska ha flyttats? Till Västervik?


Ja, det ska blivit verkstad i Vk om jag fattat saken rätt. Om det var fråga om materialåtervinning enbart och / eller om byggnaden gick att känna igen efter flytten vet jag dock inte.

Jämför bilden från Edshyttan och verkstadsbilden där man känner igen långsidan i bakre ändan av verkstadshallen den som vetter emot ångloksstallet som f.ö finns kvar idag och huserar 9 spår men med en annan nedgjuten vändskiva (från Vetlanda smalspårstall) och flyttat till Vk av TJF.
Den ursprungliga NVHJ-skivan skars ned och skrotades i samband med bangårdsombyggnaden inför breddningen till normalspår. Den gamla skivan var en s.k ovanpåliggande skiva som korsade ett sidospår som gick igenom vändskivecirkeln ett spår till gamla Strebelverken (Tyska ägare) från början sedemera AB Järnförädling som är nedlagd sedan många år. Där den gamla verkstaden låg med delar från Edshyttan står nu stoppbockar för bangården i Vk. Som barn sprang man ofta vid gamla lokstationen i Vk och betraktade ångloken när de kom in för slaggning och kolning och utsmörjning inför nästa arbetsuppdrag. Inte att förglömma när Tp loken kom 1954 som avlösare till ångdriften men den hängde med fram till 1956 då de sista Gp-loken togs ur drift. Ja det var lite minnen från gamla dagar hälsar Palle i Vika.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum