Ångloksdraget trävagnståg 1963 (Järnväg allmänt)

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, April 01, 2020, 16:23 (1483 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej!

Ifrågasätter inte ursprungsskribentens minne eller uppgifter men om inte Jan-Anders säkert vet annat så kan ju 2601 ha varit kortare och 2606 haft med sig vagnar från annat tåg. Vad som framgår av texten åkte han bara med det återgående tåget på del av sträckan. Jan-Anders? Rälsbussbristen kan ju temporärt ha varit stor. När inträffade den stora rälsbusskrachen då tåget hamnade i stadsparken.

Anders S
Sävl o Lokomr G 1981-2001

Jag håller det för otroligt att 2601 hade ett färre antal vagnar än 2606. I så fall borde dessa vagnar ha kommit till Simrishamn i ett annat tåg och något extratåg var inte anordnat för då hade det framgått av de utgående loklistor som fanns på Malmö lokstation och från vilken jag noterade att S1 1916 skulle dra 2601-2606 påföljande dag. Däremot kan det ha varit så att resandebehovet var stort i 2606 (eller i båda tågen) av någon anledning. Alla andra resandetåg var rälsbusståg. Tyvärr har jag ingen dagorder för den aktuella dagen för där hade det nog framgått anledningen (det kunde på dagordern förutom att 2601-2606 skulle vara loktåg, antal vagnar m.m. även t.ex. stå att vagnförman skulle reservera si och så många platser för den och den). Dagordern anslogs för varje dag innanför en liten glasförsedd anslagstavla vid lokalstationen (mitt för spår 10) men oftast hämtade jag ett eget exemplar på tågx, dock som sagt inte denna dag tyvärr.


Hela tråden: